Thursday 22 December 2011

karya aku yang kedua

Kerana Fixie

Dya bangun” terdengar suara farzira mengejutku. “ish ko ni kacau aku nak tidur”kataku ada sedikit geram. “banyaklah hari inikan ada koko kau lupa ke?”jelas ira. “alamak” aku terus mencapai tuala dan menuju ke bilik mandi. Ira yang tadinya marah terus ketawa melihat gelagat aku.
Sampai disekolah ira berbual dengan syafiq dan azhar aku hanya mendiamkan diri kerana aku tidak rapat dengan mereka. Selepas perhimpunan kami diarah oleh guru untuk pergi ke padang untuk menjalankan aktiviti sukan dan permainan. Tiba-tiba mataku tertumpu kepada seseorang yang aku kenali iaitu zul. “aik kenapa aku pandang dia”bisik hatiku. Aku terus menoleh kearah irman danish yang berdiri dikot bola tampar sesungguhnya dia amat kacak tapi apakan daya baru form3. “budak-budak lagi” bisik hatiku lagi. “pang” satu tamparan dibahu mengejutkan aku. “mak kau terbalik” aku melatah. “mira terus tergelak terbahak-bahak mendengarku melatah. “tak guna mira” aku separuh menjerit dan terus mengejar mira keliling padang kami lari. Aku terus membelasah mira tanpa mempedulikan orang lain. Ira yang berada disitu tergelak terbahak-bahak melihat aku dan mira. Tiba waktu rehat masa pertama aku duduk dikelas 5setia. Tiba-tiba sufi lalu. Aku yang memang hobi menyakat dia teruskan ejek-mengejek sesama kami.
hoii dah la tu macam anjing dengan kucing korang ni”kata ira. Aku hanya senyum. Tiba-tiba “tuk3x” tiga jejaka mengentuk pintu iaitu azhar,zul,dan syafiq. Aku yang sedang tadinya ketawa terus terdiam. Tiba-tiba zul menuju kearah ku dan terus duduk. Aku tidak memikirkan apa-apa kami berbual macam biasa. Tapi zul lebih kepada ingin mengorat aku ianya dapat dilihat dari segi percakapannya.



Selepas kejadiannya itu Zul sering chat aku di facebook dan sering bergurau dengan minta couple dengan aku. Aku tidak mengendah kerana aku masih menyayangi Khairul Nizam. Aku takut disakiti jikalau aku couple lagi.
Pada suatu petang aku di spider.net, aku sedang asyik mengedit gambar di FB. Tiba-tiba “hye dya wat apa tu?”zul menghantar mesej pada aku. “tak de wat apa pun” jawab aku bersahaja. “dya zul nak nombor dya boleh?” tanya zul lagi. “urmm nak buat apa?”tanya aku ragu-ragu. “saja nak kenal lebih dekat lagi”jawab zul lagi. “0178860560 jangan jual taw, nombor zul pulak?”. “takkannya zul nak jual,0176568018 ni nombor zul”. “ok lah zul nak out ni bye”.
Selepas itu kami selalu mesej dan perbual ditelefon.
Dalam kami tanpa kata tiba-tiba “dya boleh tanya sikit tak?” tanya zul teragak-agak. “tanya apa tanya lah” jawabku. “awak masih sayang pada khai lagi? Maaflah kalau pertanyaan saya ni melukakan hati awak.”kata zul. “urmmm mestilah saya sayang dia dah lama kami couple”. Terangku.
dya sudikah awak jadi teman wanita saya,saya hanya ingin bantu awak melupakan khai dan saya janji akan menyayangi awak setulus hati saya.”
kata zul panjang lebar. Aku terdiam aku mati untuk berkata-kata.
Mungkinkah zul jujur atau hanya pandai menyusun kata.
Tiba aku tersedar dari lamunan apabila dipanggil zul. “baiklah zul saya terima awak”.tanpa berfikir aku membuat keputusan, yang aku tidak tahu adakah betul atau salah. “betul ke ni terima kasih dya saya janji tak akan menyakiti awak”.kata zul jelas ada nada gembira. Aku meminta zul supaya merahsiakan dahulu tentang ni.zul setuju dengan aku.
Hari berlalu dengan pantas sudah sebulan kami merahsiakan hubungan kami akhirnya terbongkar juga apabila kami membuat status in relationship didalam muka buku. Benda ni terbongkar apabila syafiq mengejek-gejek aku. Kami tidak dapat mentup lagi memang dah terbongkar.
Hari demi hari aku terasa bagai ada sesuatu dihati ini seperti ada yang memberi harapan baru padaku seperti ada yang merawat luka dihati.

Aku tidak dapat menafikan lagi bahawa aku memang menyayangi zul. Khairul nizam telah tiada di hati aku. Kenangan aku dan khai telah aku lupakan, sekarang hanya ada zul dihati aku. Aku bahagia disamping zul. Dialah segala-galanya sekarang. Aku jadi takut untuk kehilangannya sekarang.
Hari ini hari yang paling istimewa buat zul dia dapat hadiah fixie basikal yang dia idam-idamkan, aku tumpang gembira untuk dia.
Telah beberapa hari aku tidak berjumpa atau sms dengan zul kerana dia sibuk dengan fixienya. Aku mula rasa bahawa zul akan berubah dan berpaling tadah.
Sudah tiga minggu zul sibuk dengan fixienya tanpa menghiraukan aku, aku tidak bersuara langsung. Tiba-tiba aku terserempak dengan zul dibawah rumah syahirah. Zul langsung tidak menegur aku dia buat aku seperti tidak wujud disitu. Aku sangat terkilan dengan perbuatan zul, aku masih berdiam diri walaupun zul banyak menguris hati aku dengan perbuatannya zul berubah semenjak ada fixie kenapa? Aku masih tidak mengerti.
Lama aku menanti sms dari zul akhirnya dia sms aku dan mengajak aku keluar bersama dia pergi wangsa walk.
Aku tidak menyangka bahawa itu pertemuan kami yang terakhir.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

FUNNY